Pressmeddelanden

SDS får genombrottsorder värd 14 MSEK i Kamerun

Seamless Distribution Systems AB (SDS) har erhållit en initial order från en av Kameruns största mobiloperatörer, som även tillhör Afrikas största operatörsgrupp. Ordern är den första SDS tagit i landet och har ett initialt värde på 14 MSEK. Utöver det initiala ordervärdet förväntas återkommande serviceintäkter tillkomma framgent.

Ordern, som är den första för SDS i Kamerun, omfattar installation av ett system för digital distribution och försäljning av elektroniska produkter. Affären innebär att SDS ersätter operatörens befintliga teknik- och tjänsteleverantör och kommer i förlängningen bidra positivt till SDS:s återkommande intäkter.

"Mobiloperatörens mål med investeringen är att skapa marknadstillväxt och en högre penetration av sin digitala försäljningskanal. Våra produkters värde och anpassningsbarhet fortsätter att bevisas genom det stora antalet operatörer som ser fördelarna med våra produkter. Vi arbetar sedan tidigare med operatörsgruppen på flera marknader och ser nu fram emot att etablera ett långvarigt samarbete med denna mycket respekterade operatör även i Kamerun", säger Tommy Eriksson, VD på Seamless.

Leverans påbörjas omedelbart och SDS planerar att fullborda projektet under fjärde kvartalet av 2020 då även intäkterna från denna order förväntas att komma.

Den centrala delen av leveransen är SDS egenutvecklade transaktionsväxel ERS 360, som bland annat innehåller digitala konton, transaktionshantering och stöd för ett flertal olika tekniker för att kommunicera med säljagenter och återförsäljare.

Affären är ett första steg och lägger grunden till ett samarbete där utökning av systemet med fler funktioner samt ytterligare beställningar på tjänster kan förväntas. Närmast till hands ligger tjänsten Managed Operations där SDS normalt levererar såväl teknisk som administrativ drift av systemet.

"När kunderna köper våra tilläggstjänster, som till exempel funktioner för precisionsmarknadsföring och säljoptimering, så ökar deras konkurrenskraft, omsättning och avkastning. Affären bevisar åter att vi har en urstark position i Afrika samt en förmåga att fortsätta växa organiskt", säger Tommy Eriksson, VD på Seamless.

Detta är den fjärde nya kunden som SDS fått under 2020. Således fortsätter SDS sin organiska tillväxt på nya marknader.

För mer information kontakta:
Martin Schedin
Chief Financial Officer
+46 70 438 14 42
martin.schedin@seamless.se

Denna information är sådan information som Seamless Distribution AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersons försorg den 26 oktober 2020 kl. 08:00 CET.

Om SDS

SDS, Seamless Distribution Systems AB, är ett svenskt mjukvaruföretag som tillhandahåller lösningar och tjänster för digital försäljning och distribution till privatpersoner genom mobiloperatörer i tillväxtländer. Företaget erbjuder sina företagskunder en komplett lösning för digital distribution och hantering av elektroniska transaktioner. SDS förvärvade eServGlobal i juli 2019. SDS-koncernen nu har kunder i alla delar av världen i mer än 50 länder och når över 500 miljoner mobilanvändare genom mer än 2 000 000 aktiva försäljningsställen. SDS har cirka 230 anställda i Sverige, Frankrike, Rumänien, Belgien, Ghana, Nigeria, USA, Pakistan, Indien, Indonesien, Sydafrika, Ecuador och Förenade Arabemiraten. Med över 30 års erfarenhet fokuserar SDS på hög kundtillfredsställelse och effektiv drift. SDS hanterar över 15 miljarder transaktioner årligen, värda mer än 14 miljarder dollar och gör det möjligt för den växande befolkningen i tillväxtländer att bli en del av den mobila revolutionen.

SDS-aktier är noterade på Nasdaq First North Premier.
Företagets certifierade rådgivare är FNCA Sweden AB, telefonnummer 08-528 00 399, epost: info@fnca.se