Nyheter

Seamless får en genombrottsorder i mellanöstern för ett mobilt finansiellt system

Seamless har fått en order från en ledande mobiloperatör i Mellanöstern på initialt över 2 miljoner kronor. Ordern sträcker sig i ett första skede över tre år och gäller en digital plånbok samt tillhörande transaktionsplattform. Ordervärdet täcker den initiala installationen och en garanterad minsta månatlig avgift under denna första period.

Bolagets intäktsmodell i denna affär är baserad på en återkommande avgift för varje finansiell transaktion som behandlas via Seamless plattform, en så kallad "revenue share model", vilket också ligger i linje med bolagets ambition att arbeta för i framtiden. De tjänster som kommer att erbjudas via denna plattform är kontantinsättningar, uttag från den digitala plånboken, överföringar av pengar mellan personer, betalning av fakturor samt inköp i detaljhandeln.

Avtalet kommer att ge mobiloperatören möjlighet att erbjuda sina över 4 miljoner kunder tillgång till ett flertal avancerade betalnings- och penningöverföringstjänster. Dessa kunder är idag utanför det traditionella banksystemet och lever huvudsakligen i en kontantbaserad ekonomi. Via sitt mobilnummer kan kunderna ansluta sig och sätta in pengar i en digital plånbok och senare använda denna digitala plånbok vid betalning för varor och tjänster. Överföringar av pengar mellan kunderna är dessutom en annan tjänst som kommer att bli tillgänglig från start. Alla dessa tjänster kan nås via vilken typ av mobiltelefon som helst, från de enklaste telefonerna till moderna smarta telefoner, vilket är en viktig faktor för systemets penetration.

"Jag är mycket glad att se resultatet av våra ansträngningar att tillsammans med vår kund kunna etablera denna för kunden strategiskt viktiga funktion inom mobila betalningar och finansiella tjänster.

Vår omfattande digitala plånbokslösning, som bygger på vår mycket väl beprövade transaktionsväxelteknik där vi årligen hanterar över 5 miljarder transaktioner, kommer att göra det möjligt för denna telekomoperatör att snabbt kunna erbjuda sina kunder dessa banktjänster. Denna order bekräftar marknadens förtroende för vår förmåga att hantera stora volymer av monetära transaktioner av olika slag", säger Tommy Eriksson, VD för Seamless.

Ordern omfattar installation av mobilplattformen hos mobiloperatören samt en integration till banken som gett ut licensen. Den initiala installationen, värd en miljon kronor förväntas slutföras redan under 2018 och de återkommande intäkterna kommer att börja genereras direkt efter lanseringen i början av 2019.

1 november, 2018

För mer information kontakta:
Martin Schedin
Chief Financial Officer
+46 70 438 14 42
martin.schedin@seamless.se 

Denna information är sådan information som Seamless Distribution AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersons försorg den 1 november 2018 kl. 10:30 CET.

Om SDS

SDS är ett svenskt mjukvarubolag med lösningar för elektronisk distribution av tjänster till privatkonsumenter via mobiloperatörer i tillväxtländer. Bolaget erbjuder sina företagskunder en helhetslösning för digitala transaktioner. Bolaget har kunder på 28 marknader som når över 200 miljoner mobilkonsumenter via fler än 700 000 återförsäljare. SDS har cirka 130 medarbetare i Sverige, Belgien, Ghana, USA, Pakistan, Indien, Ecuador och Förenade Arabemiraten.

Med över 16 års erfarenhet fokuserar SDS på hög kundnöjdhet och effektiv utveckling. SDS hanterar årligen över 5,3 miljarder transaktioner och möjliggör för den växande befolkningen i tillväxtländer att bli en del av den mobila revolutionen.

SDS aktie är noterad på Nasdaq First North Premier.

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, telefonnummer 08-5030 1550.

Prenumerera

Pressmeddelanden och rapporter via E-post.