SDS-eServ

Following the earlier announced signed agreement for purchase of all shares and assets of eServGlobal Holding SAS, Seamless Distribution Systems (Seamless) has completed today (July 25th 2019) the acquisition of eServGlobal.

The merger of the companies creates a stronger company and a large focused organisation that has 50 years of combined experience and operational activities in more than 50 countries, in developing, delivering and managing software transactional platforms. All these facts are expected to translate into synergies and lead to increased value for all customers.

The key strategic rationale for the acquisition are to:

  • Build an organisational base for larger scale product development and operational activities
  • Expand the customer base in Seamless’ operational segment of expertise
  • Extend the footprint in new geographies

As a company, we remain strongly committed to:

  • A customer focused and centric business philosophy
  • Innovation and technical leadership in our domain of expertise
  • Operational excellency

10 billion +

Transactions per annum

$10 billion +

Transaction Value per annum

2 million +

Active POS per month

500 million +

Global Consumers

Nyheter

SDS AB säkrar miljonorder i Mellanöstern

SDS AB har säkrat en order på 6,3 miljoner kronor från en av regionens största mobiloperatörer, i den största marknaden i Mellanöstern.

Beställningen kommer från en av eServGlobals kunder. eServGlobal förvärvades av SDS i juli i år. Detta är ett konkret bevis på förtroendet för SDS förmåga att konsolidera sin nisch.

Beställningen innefattar leverans av funktionalitet som förbättrar existerande systems kapacitet med avseende på tillgänglighet och redundans för hantering av digital distribution och försäljning av elektroniska värdebevis för påfyllning av kontantkort. Den centrala delen av leveransen är transaktionsväxeln, som håller digitala konton och behandlar elektroniska transaktioner och därutöver har en mängd effektivitetshöjande lösningar. Systemet hjälper säljagenter i landet att hantera digital distribution och försäljning till konsumenter. Beställningen inkluderar också leverans av hårdvara och programvara från tredje part.

Mobiloperatörens mål med investeringen är att ha högsta möjliga tillgänglighet för konsumenterna via operatörens tiotusentals handelspartner. Beställningen medför att kunden kan implementera strategin att tillhandahålla de avbrottsfria tjänster, som krävs av affärskritiska system. Beställningen är även ett bevis på förtroendet för Seamless från en av eServGlobals viktigaste kunder.

Leveransen kommer att påbörjas omgående och SDS planerar att slutföra projektet före utgången av året. Intäkterna förväntas komma under det fjärde kvartalet 2019.

"Jag är mycket nöjd med att se bevis på förtroendet från en av eServGlobals mest betydelsefulla kunder. eServGlobals kunder har naturligtvis fortsatt att till exempel förnya av supporttjänster och beställa ytterligare funktioner, men den här beställningen är den första av betydande värde, efter SDS förvärv av eServGlobal. Detta är en ny marknad, sett ur SDS perspektiv och den banar väg för ännu fler affärer i den viktiga Mellanöstern-marknaden ", säger Tommy Eriksson, vd för SDS-koncernen.

Beställningen kommer från en av de största mobiloperatörerna i den största marknaden i Mellanöstern och är ett viktigt steg i det långsiktiga samarbetet med kunden. Beställningen förväntas att stärka SDS möjligheter när det gäller digital transformation att genom SDS teknik och know-how bidra till kundens ökade lönsamhet och effektivitet.

För mer information kontakta:
Martin Schedin
Ekonomichef
+46 70 438 14 42
martin.schedin@seamless.se

Om Seamless Distribution Systems AB (SDS)

SDS är ett svenskt mjukvaruföretag som tillhandahåller lösningar och tjänster för digital försäljning och distribution till privatpersoner genom mobiloperatörer i tillväxtländer. Företaget erbjuder sina företagskunder en komplett lösning för digital distribution och hantering av elektroniska transaktioner. SDS förvärvade eServGlobal i juli 2019. SDS-koncernen nu har kunder i alla delar av världen i mer än 50 länder och når över 500 miljoner mobilanvändare genom mer än 2 000 000 aktiva försäljningsställen. SDS har cirka 230 anställda i Sverige, Frankrike, Rumänien, Belgien, Ghana, Nigeria, USA, Pakistan, Indien, Indonesien, Sydafrika, Ecuador och Förenade Arabemiraten. Med över 20 års erfarenhet fokuserar SDS på hög kundtillfredsställelse och effektiv drift. SDS hanterar över 10 miljarder transaktioner årligen, värda mer än 11 miljarder dollar och gör det möjligt för den växande befolkningen i tillväxtländer att bli en del av den mobila revolutionen.

SDS-aktier är noterade på Nasdaq First North Premier.

Företagets certifierade rådgivare är FNCA Sweden AB, telefonnummer 08-528 00 399,

epost: info@fnca.se

Prenumerera

Pressmeddelanden och rapporter via E-post.