Nyheter

SDS fÄr genombrottsorder Software-as-a-Service (SaaS) frÄn Vodafone

Seamless Distribution Systems (SDS) har fått en storaffär från Vodafone Oman på hela sitt produkterbjudande. Affären är den första med Vodafonegruppen och innebär att SDS blir strategisk leverantör av teknologi till Vodafone Oman, som ingår i en av världens största telekom-grupper. Ordern avser Vodafones lansering i Oman som är en ny marknad för operatören och inkluderar SDS SaaS-erbjudande Retail Value Management (RVM) suite. Ett SaaS-avtal som sträcker sig över tre år har tecknats, vilket kan komma att ge återkommande intäkter uppgående till ca 10-15% av SDS nuvarande supportintäkter om Vodafone lyckas med sin marknadspenetration under kontraktsperioden.

"Vi är mycket nöjda med att inte bara ha vunnit den här ordern, utan också stolta över att få förtroendet från en av världens största operatörsgrupper. Det är mycket glädjande att Vodafone har valt att använda stora delar av vårt produkterbjudande i en SaaS-affärsmodell, vilket i sig är ett mycket viktigt steg i vår strategi mot en ökad andel återkommande intäkter. Affären är också ett första steg mot att etablera en långsiktig affärsrelation med Vodafonegruppen, samt påvisar SDS:s starka värdeerbjudande och marknadsnärvaro. Affären fastställer även vårt robusta erbjudande av vår RVM lösning på den globala telekommarknaden säger SDS VD Tommy Eriksson.

Affären innebär att Seamless blir strategisk partner till Vodafone Oman med målsättningen att införa fullständig digitalisering av Vodafones verksamheter och kundinteraktioner. Genom att erbjuda Seamless innovativa teknik som SaaS-lösning möjliggör detta en snabbare och effektivare räckvidd på marknaden för Vodafone. SDS kompletta detaljhandelslösning (RVM suite) har därför anpassats för att säkerställa en heldigital upplevelse. Affären inkluderar hantering av distributionskedjor, digital och fysisk produkthantering, order- och betalningsuppföljning, styrning av egen mobil säljkår, incitamentshantering, samt digital kundaktivering genom omnikanal-support och business intelligence-moduler. SDS kommer inte bara att tillhandahålla tekniken, utan även sin expertis genom konsulttjänster för affärsprocesser som ska hjälpa Vodafone att starta och rulla ut sin verksamhet i Oman.

Projektet bygger på återkommande intäkter som SDS kommer att få under de närmaste åren. Utvecklingen av projektet påbörjades under fjärde kvartalet 2020 och leveransen planeras i flera faser under 2021. Om Vodafone Oman tillsammans med SDS når sina mål vad gäller marknadsandelar kommer intäkterna från SaaS-modellen att kunna öka väsentligt och årligen motsvara ca 10-15 % av SDS nuvarande supportintäkter.

För mer information kontakta:
Martin Schedin
Chief Financial Officer
+46 70 438 14 42
martin.schedin@seamless.se

Om SDS
SDS är ett svenskt mjukvarubolag med lösningar för elektronisk distribution av tjänster till privatkonsumenter via mobiloperatörer i tillväxtländer. Bolaget erbjuder sina företagskunder en helhetslösning för digitala konton och transaktioner.

SDS har, efter förvärvet av Riaktr, ca 300 medarbetare i Sverige, Frankrike, Belgien, Rumänien, Sydafrika, Ghana, Nigeria, Elfenbenskusten, Förenade Arabemiraten, Pakistan, Indien och Indonesien.

SDS kommer, efter förvärvet av Riaktr, att årligen hantera fler än 15 miljarder transaktioner värda över 14 miljarder US Dollar. Via över 3 miljoner månatligt aktiva återförsäljare av digitala produkter betjänas globalt över 650 miljoner konsumenter.

SDS aktie är noterad på Nasdaq First North Premier. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB, telefonnummer 08-528 00 399. info@fnca.se

1
2
...
13
>>

Prenumerera

Pressmeddelanden och rapporter via E-post.